Velkommen til
NORD


Her finder du svar på lidt af hvert


Vi opfordrer alle til at gennemgå denne side, inden de kommer i svømmehallen første gang.
På den måde er du klædt bedst muligt på til en god oplevelse.

Skulle du undervejs i din tid i NORD have spørgsmål, anbefaler vi at du tjekker her for svar først - måske har nogen haft det samme spørgsmål før dig :-)

 
Vi vil altid gerne være bedre - derfor har vi brug for din hjælp!

Vi gør vores bedste for, at det er nemt og hurtigt at finde informationer her på vores hjemmeside. Derfor er denne FAQ også under konstant udbygning.

Har du et spørgsmål, som du ikke får svar på her, skal du endelig kontakte vores Foreningskoordinator. Så sørger hun for, at det kommer med i FAQ'en.

Hvornår åbner I for tilmeldinger?

Forårssæsonen starter i start/midt januar og slutter ved midten/udgangen af juni. Der åbnes for tilmeldinger i slutningen af november/starten af december, for de svømmere, der har været tilmeldt i hold i efterårssæsonen. Små 1-2 uger efter åbnes tilmeldingen op for alle.

Efterårssæsonen starter i midt/slut august, og slutter i start/midt december. Der åbnes for tilmeldinger i slutningen af maj/starten af juni, for de svømmere, der har været tilmeldt i hold i forårssæsonen. Små 1-2 uger efter åbnes tilmeldingen op for alle.

Vi deler altid oprykningssedler ud til svømmerne i slutningen af sæsonen, for at give vores vurdering af, hvillket hold, du eller dit barn bør tilmeldes i næste sæson. Er du ikke enig i vurderingen, kan du altid kontakte vores Foreningskoordinator. Så hjælper hun med at pejle ind på det rigtige hold for jer.

Der bliver altid sendt en mail ud eller slået noget op på vores sociale medier, når den endelige dato er på plads.

Hvornår ligger sæsonerne?

Tjek altid dine profiloplysninger og tilmeldinger

Fik I tilmeldt det rigtige familiemedlem?

Vi oplever ofte, at det godt kan drille lidt med tilmeldingerne. Tjek derfor dine profiloplysninger under "Min Profil" --> "Gå til Profil".

Husk at holde øje med det lille hvide flueben - det er dét, der styrer, hvilket familiemedlems profil, du er aktiv på.

Skulle uheldet alligevel være ude, skal I bare kontakte vores Foreningskoordinator - hun er mester i at rette sådanne fejl.

Hvad kan jeg blive kontaktet om?

Vi sender mails ud om lidt af hvert. Det kan både være mails kun målrettet dig, men det kan også være mails til hele dit hold, alle hold, der svømmer samme dag som dig, i samme hal som dig, eller alle aktive medlemmer.

Det kan f.eks. dreje sig om: Oprykninger/flytninger mellem hold, En påmindelse om halregler/adfærd, Kontakt, hvis der er sket noget ifm. undervisiningen, En ændring på holdet eller i hallen, Events og begivenheder, Information om sæsonen, tilmelding, ferier osv.

Vi sender en sms, hvis der er akut nedlukning i hallen f.eks. pga. vandforurening.

Vi ringer, hvis vi har brug for at komme hurtigt i kontakt med dig, eller hvis det er lettere at tale sammen end at skrive sammen om en enkeltstående sag. Det kunne f.eks. være, at du har et barn, der er blevet meget ked af det til svømning, og som gerne vil hentes før tid, eller hvis din tilmelding driller osv.

Hvad bruges min mail og tlf.nr til?

Hvorfor fotograferer/filmer I?

Jeg ønsker ikke at indgå på billeder eller video

Undervejs i sæsonen vil vores Foreningskoordinator komme på besøg i hallen og tage billeder samt optage video af holdet. Materialet bruges til markedsføring af Klubben, dennes hold og aktiviteter både her på hjemmesiden, samt på sociale medier og trykte materialer. Ønsker du ikke at indgå i materialet, bedes du kontakte vores Foreningskoordinator hurtigst muligt efter holdtilmelding, samt gøre opmærksom på det, når hun er i hallen for at fotografere/filme. 

Sådan kommer du i kontakt med vores Foreningskoordinator

Vores Foreningskoordinator er både leder for Undervisningafdelingen, herunder Skolesvømning, og den primære kontaktperson i Klubben. Hun har fuldstændig styr på, hvor og af hvem, hvilke henvendelser skal sendes hen, og hun kan svare på de fleste spørgsmål.

Du kan både ringe i medlemstelefonens åbningstid, og/eller sende en mail til kontakt@svommeklubbennord.dk

Hvornår og hvordan kan jeg komme i kontakt med kontoret?

Hvilket hold, skal jeg vælge?

Vi har lavet en beskrivelse af hvert enkelt hold

I et forsøg på at gøre det lettere at gennemskue de mange holdtyper, vi efterhånden har i NORD, har vi bygget denne holdoversigt.
Under billedet er der også links ind til en beskrivelse af det enkelte hold.

Kan du stadig ikke helt gennemskue, hvad der er det bedst valg for dig og/eller dit barn, er du meget velkommen til at ringe/maile med vores Foreningskoordinator. Måske en prøvetime er det bedste valg i første omgang?

Vi giver én gratis prøvetime pr. person

Vi vil hellere have dig ud i hallen og prøve et hold af, end risikere at du fravælger os, fordi du er i tvivl, om holdet er noget for dig.

Derfor giver vi altid én gratis prøvetime pr. person, som du nemt selv kan booke via dette link.

Er det muligt at få en prøvetime?

Hvad skal jeg have med?

Du skal ikke have badevinger/bælte med selv

Vi har alt det udstyr og de hjælpemidler, der skal bruges til svømmeundervisningen ude i hallen. Du skal bare sørge for at have dine egne ting med.

Pak en taske med følgende ting:

Badetøj
Svømmebriller (evt. også badehætte og næseklemme) - se det enkelte holds anbefalinger og krav
Håndklæde
Badesko
Sæbe til vask efter svømning

Det er også en god idé at have en drukkedunk og noget frugt/en lille snack til efter svømning. Du bruger meget energi, når du er i vandet.

Hvad sker hvornår til svømning?

Alle svømmere skal vente i omklædningsrummene, indtil vores Badepersonaler kalder ind, at nu er vi klar. På voksenholdene kommer svømmerne selv ind i hallen små 2 minutter før vandtiden starter.

Alt efter om du går på et børne, unge eller voksenhold, har vi nogle forskellige rutiner omkring holdene.

På børneholdene bruges de først minutter på at komme ind og blive krydset af, få hjælpemidler på og sætte sig klar på kanten. Derefter fortæller træneren om det, der skal ske i dag, og sætter omvarmningsøvelserne i gang. Efter opvarmningen kommer dagens fokusøvelser, og til sidst prioriterer vi 5-8 minutters frikvarter.

(Du kan se på denne video på vores Facebook eller Instagram, hvordan vores Badepersonaler kalder ind, at nu er der svømning, og hvordan man går direkte hen at får vinger eller bælte på.)

På vores ungehold starter vi gerne ud med også at blive krydset af og snakke om det, der skal ske i dag. Nogle gange bliver man sat direkte igang med at varme op, efterhånden som man kommer ind i hallen.

På vores voksenhold er der lidt forskellige rytmer. Nogle hold er meget selvstyrede, og her hopper man bare i vandet og går i gang selv, og andre sættes i gang af træneren. På andre hold, som f.eks. Begynder og Vandskræk bruges de første 5-10 minutter på at man selv varmer op, derefter er der fælles fokusøvelser, og til sidst arbejder man videre selv, mens træneren kommer rundt og støtter/korrigerer. På AquaFitness/Motionsholdet starter holdet ud sammen med 20 minutters VandAerobic. Uanset hold startes der altid med at man bliver krydset af, før man går i vandet.

Hvordan foregår en svømmetime?

Hvorfor går der 5-8 minutter af holdtiden til frikvarter HVER gang?

Frikvarteret er et pædagogisk værktøj for læring

Vi bliver nogle gange spurgt, hvorfor vi prioriterer hele 5-8 ud af i alt 30 minutters vandtid til frikvarter. Det gør vi, fordi børn har brug for et frirum, hvor øvelserne kan lagre sig i den motoriske hukommelse, samtidigt med at de bevæger sig i vandet. Det er oftest i frikvarteret, når børnene leger frit, at vi som trænere kan se, hvor langt et barns udvikling er nået ift. f.eks. vandtilvænning og balance.

Når vi slår hjernen fra og leger, sker der pludselig en masse; vi er måske ikke lige så bange, for at få hovedet under vand, springe fra kanten, eller svømme ud, hvor der er dybere.

Det er altså i ligeså høj grad i frikvarteret, som det er i undervisningen, at vi vurderer børnene op imod hold-målene.

Forældre opfordres til at blive i hallen ifm. undervisningen

Vi oplever, at det er meget forstyrrende for undervisiningen, hvis der sidder forældre tæt ved bassinet. Derfor henviser vi til balkonen i Gl. Lindholm, og til bordene/stolene bag skamlerne, samt kanten bag glasgelænderet i Vadum. (Kan du ikke finde døren ind til svømmehallen i Vadum? Så se denne video på vores Facebook eller Instagram)

Det betyder meget for et barn, at ens forældre/bedsteforældre/barnepige (eller hvem der end henter/bringer til og fra svømning) bliver og kigger med, og ser hvor dygtig man er.

Vi har en del "vinkebaner", hvor børnene svømmer på siden og vinker op til balkonen i Gl. Lindholm eller ned til skamlerne i Vadum. Øvelsen har svømmeteknisk til formål at introducere vejrtrækning til siden samtidigt med, at det er en balanceøvelse ift. massemidtpunkt og ekstremitetsbevidsthed. Det betyder noget for børnene, at der er nogen de kender, der vinker tilbage. Så bliv og følg med! :-)

Hvor må forældre være ifm. undervisningen?

Hvordan finder man Gl. Lindholm Svømmehal?

Sådan finder du Gl. Lindholm Svømmehal og Balkonen

Første gang, du skal besøge Gl. Lindholm Svømmehal, kan det godt byde på lidt af en skattejagt, hvis du ikke er kendt med skolen og området.

Vi anbefaler, at du sætter en GPS til Skolevej 2, 9400 Nørresundby, hvis du er i bil. Det er adressen på vores Klubhus. Lige ved siden af huset er der en indkørsel om til skolens parkeringsplads. Når du kører ned af den, kan du holde lige foran en bygning, med et kæmpe vinduesparti i gavlen. Dét er Gl. Lindholm Svømmehal. Du kan se rejsen i denne video på vores Facebook eller Instagram.

For at finde balkonen, skal du gå ud af svømmehallen, og fortsætte ind i skolegården til venstre. Bliv under halvtaget, og åben den første dør på venstre hånd. Du kan se en video af gåturen på vores Facebook eller Instagram.

Vær opmærksom på, hvilket omklædningsrum du skal bruge i Vadum

Første gang, du skal til svømning hos NORD i Vadum Svømmehal, skal du sætte dig ind i, hvilket omklædningsrum, du skal benytte, da der også er offentligt åbent på nogle af banerne.

Børnehold, som svømmer tirsdag og torsdag skal bruge de første omkædningrum. Dem hvor der står "2" og "3" på.

Voksenhold tirsdag og torsdag skal benytte de bagerste omklædningrum. Dem med figurerne på døren.

Alle fredagshold skal bruge de bagerste omklædningsrum. Dem med figurerne på døren.

Du kan se en video, hvor vi viser, hvilke omklædningsrum du skal bruge på vores Facebook eller Instagram.

Hvilke omklædningsrum skal vi bruge i Vadum?

Hvor længe må jeg tage mit barn med i ind i mit køns omklædning?

Må jeg tage mit barn med ind i modsatte køns omklædning?

Ja, indtil barnet rammer 6-års alderen må du som mand tage din datter med ind i herreomklædningen, og som kvinde tage din søn med ind i dameomklædningen.
Derefter forventer vi, at børnene kan gå i deres eget køns omklædningrum.

Det er ikke altid ensbetydende med, at barnet er klar til helt at klare sig selv i omklædningen.
Vi anbefaler derfor, at I evt. internt på holdene hjælpes ad med at støtte i de respektive omklædninger.

Der må IKKE være fædre inde i pigeomlædningen, og der må IKKE være mødre inde i drengeomklædningen, af respekt for de andre svømmere i hallen.

Det kan være en god idé at øve baderums-situationen derhjemme. Klik her for at få vores øvelsesguide til omklædnings-rutinen derhjemme.

Hvad betyder akut nedlukning?

Nogle gange kan vi blive nødt til at aflyse svømning med meget kort frist. Oftest handler det om, at vi står med en bassinforurening eller lignende, hvor det ikke er forsvarligt at gennemføre undervisningen. Alt efter foreningstypen kan bassinet være lukket i alt fra 1-48 timer. 

Hvis vi f.eks. har et barn, der har kastet op i vandet pga. for meget klorvand i maven, skal vi lukke bassinet i kortere tid, end hvis opkastet er sygdomsprovokeret. Nogle gange oplever vi også, at der er afføring i vandet. Konsistensen herpå kan også have en betydning for antallet af lukkede vandtimer.

Andre gange kan en aflysning handle om udbredt sygdom blandt personalet, ufremkommelige vejrforhold eller lignende, hvor der ikke er nogen til at forestå undervisningen.

Vi forsøger altid at give besked i så god til som overhovedet muligt - både om nedlukning og forventet genåbning.

Hvor længe lukker svømmehallen ved bassinforurening?

Må man gå i vandet, hvis man har lus?

Lus og svømning - Ja eller nej?

Har du lus og er du ikke i behandling, må du ikke komme til svømning. Bliv i stedet hjemme og påbegynd behandlingen hurtigst muligt. Husk at melde afbud via "Min Profil" --> "Træningskalender".

Er du under behandling, må du gerne deltage, såfremt du bruger en badehætte. Du skal stadig huske at vaske dit hår.

Fodvorter SKAL være i behandling

Du må IKKE deltage i svømning, hvis du har fodvorter, der ikke er i behandling.

Fodvorter er ekstremt smitsomme i svømmehallen!
Vi ser et stigende antal fodvorter hos svømmerne, så hold øje med dine egne og dine børns fødder.

Behandling er IKKE neglelak, plastre og lignende kreative løsninger.
Læs om behandling på Sundhed.dk via dette link.

Vi anbefaler alle at bruge badesko, for at mindske smitte bare en smule.

Må man gå i vandet, hvis man har fodvorter?

Må man komme til svømning, hvis man er syg?

Jeg er syg, men kan godt svømme

Nej, der er vi ikke enige.

Hvis man er syg, kan man ikke være med til svømning. Vi ønsker ikke, at smitten bredes til andre svømmere eller personalet.
Bliv i stedet hjemme og meld afbud via "Min Profil" --> "Træningskalender". Når du igen er raks, er du meget velkommen tilbage. 

Kan vi komme en anden dag, hvis vores normale er aflyst?

Nej, vi har desværre ikke erstatningstimer, da vi ikke kan garantere alle, at der er plads til dem en anden dag, på et andet tidspunkt. Vi har en begrænsning på hvert undervisningshold ift. opsyn.

Dette gælder både, hvis svømning er aflyst pga. ferie/helligdage, og hvis der er akut nedlukning pga. vandforurening.

Er der erstatningstimer?

Skal man melde afbud til svømning?

Hvor skal jeg skrive, hvis jeg er syg eller ikke kan komme?

Hvis du en dag er syg eller ikke kan komme, skal du melde afbud ved at gå til "Min Profil" --> "Træningskalender" og vælge den dato, hvor du er forhindret. Her skal du nu angive, at du ikke kommer, ved at vælge "Nej" og trykke på "Gem". Trænerne får på den måde direkte besked i afkrydsningssystemet.

Har du tilmeldt dig en prøvetime, og bliver forhindret, skal du skrive direkte til vores Foreningskoordinator, så hun kan give trænerne besked, og hjælpe dig med at ombooke timen.

Er du forhindret over længere tid, beder vi dig række ud til vores Foreningskoordinator, hvis det kan have betydning for frigørelse af en plads til en af medlemmerne på ventelisten. 




























Hold i dag

Instagram