Klubbens historie

Svømmeklubben NORD blev stiftet 3. august 1922 under navnet Nørresundby Svømmeklub. Klubbens første formand var bademester Anton Sørensen fra fjordanstalten i Nørresundby. Der var dengang 22 aktive medlemmer. Stævnepladsen i Nørresundby var det bassin, som i dag kan ses ud for P.P. Hedegaards bygninger på Nørresundby Havn. Det første svømmestævne blev afholdt i 1923 mellem Aalborg Svømmeklub og Nørresundby Svømmeklub.

Fra 1927 til 1935 lå klubben stille, men i 1930 vedtog AIK Nørresundby at tage svømning på programmet og formanden Anton Sørensen var med i ledelsen.

Den tids svømmestævner havde en helt anden karakter end i dag, idet det foruden det rent sportslige også havde et vist underholdende islæt. De gæve sundbynitter startede fra Nørresundby Badeanstalt i robåde med kurs mod bådebroen ved Aalborg Svømmeanstalt. Her blev udkæmpet et drabeligt søslag, idet invasionsstyrkerne skulle forsøge at erobre badebroen. Svømmestævnerne var den tids store publikumsmagneter. Det var ikke usædvanligt, at et stævne kunne samle op til 1300 tilskuere.

De første mange år var forholdene meget primitive. Man var ustandseligt i kambolage med vind- og vejrguderne. Man kæmpede forgæves mod strømforholdene i fjorden. Svømmesæsonen startede som regel sidst i maj, når vandet var oppe på 12-14 grader og fortsatte til midt i september.

Vandkvaliteten var meget svingende. Værst var det, når strømmen gik mod vest, så kom der ting og sager inde fra byen. Til tider var vandet helt rødt, iblandet diverse slagteriaffald og nogle gange kunne man tydeligt se, at byens toiletter havde udløb i fjorden.

i 1935 blev klubben igen en selvstændig svømmeklub. 17. august 1936 afholdtes Jyske Mesterskaber, hvor Aalborg Svømmeklub og Nørresundby Svømmeklub deltog.

I den hårde isvinter i 1940 blev Nørresundby Badeanstalt ødelagt og klubben måtte atter indstille sine aktiviteter. I 1949 blev badeanstalten nedlagt og klubben stod uden vand.

i 1947 afholdt klubben 25 års jubilæum og stifteren Anton Sørensen blev udnævnt til æresmedlem.

i 1963 blev svømmehallerne på Gl. Lindholm Skole og Skansevejens Skole indviet. Iøvrigt hed klubben nu ikke længere Nørresundby Svømmeklub men fik istedet navnet NORD, idet der var medlemmer fra både Nørresundby og Lindholm.

I december 2019 trådte dykkerafdeling ud af NORD.

Svømmeklubben NORD er i dag en klub med 2 afdelinger: svømmeskole og konkurrenceafdeling. September 2020 er NORD’s samlede medlemstal ca. 1000.

NORD er i dag, som det fremgår af ovennævnte, en stor klub med et godt samarbejde til de øvrige klubber i Nordjylland.​