Tak fordi at du har meldt dig som holdleder til et svømmestævne!
-Er det første gang, har du muligvis brug for at læse denne vejledning.
Som holdleder er din opgave at assistere trænerne så de kan fokusere på det sportslige.
Dine hoved-opgaver er:
- Være der for svømmerne, holde lidt ro og orden på dem. Give dem tryghed når der er behov for det.
- Et svømme stævne er ret kaotisk, men eksempelvis er det vigtigt at der gives plads til officials der går frem og tilbage på kanten langs bassin'et.
- Det er vigtigt at sikre ro under starterne.
- Generelt løber man ikke i en svømmehal
- Man tager ikke beskidte sko med ind i hallen. (Rene kondisko accepteres normalt til fleste svømmestævner under stævnet. Men der kan være lokale regler på dette, se hvad de andre klubber gør.)
- Ofte er der et ekstra løbsprogram til hold-lederen, så man kan hjælpe svømmerne med hvilke løb de skal svømme, og hvornår. Dette gælder specielt de mindste svømmere, som ellers optager trænerne med disse spørgsmål.
- Sørge for kant-kassen (også kaldet snack-kassen, stævne-kassen mv.). Denne kasse medbringes til alle større stævner og det er holdlederens ansvar at lave den, og eventuelt fylde op. (Det står på stævne-slutsedlen om der er kant-kasse til stævnet).
- Deltage i stævnet's hold-ledermøder.
- Mødet afholdes normalt om morgenen inden der er officials møde, ca. en- til halv-anden time inden stævnestart. Imens der er stævneopvarmning.
- Spørg gerne trænerne om de har noget der skal informere om på ledermødet.
- Det er på ledermødet man skal informere overdommeren om eventuelle medicinske lægeerklæringer og have dem godkendt.
- Det er også her man skal oplyse eventuelle sidste øjebliks afbud til stævnesekretariatet. Eksempelvis hvis en svømmer er blevet forhindret i at deltage, er blevet syg osv. Afbud kan være for et eller flere løb, hele dage, eller hele stævnet.
Kant-Kassen
Kant kassen er et tilbud til svømmerne, hvor de kan få lidt hurtig energi, før, eller efter et løb. Den er ikke en erstatning for deres madpakke (eller stævneforplejning) !!!
Dette må holdlederen gerne holde lidt justits på, hvis man ser en svømmer hele tiden spise af kassen, så bed dem om at spise fra deres madpakke istedet... Er der bespisning inkluderet til stævnet, så bed dem vente til det er tid til det.
Indkøb
- Inden stævnet skal der købes ind til kassen. Har man delt holdleder tjansen eksempelvis sådan at der er en holdleder til lørdag, og en anden kommer og overtager søndag, så skal de to holdledere selv aftale og koordinere indkøb.
I forhold til indkøb, så er der budgetteret med ca. 10 kroner pr. svømmer pr. dag. Holdlederen køber ind inden stævnet, og lægger selv ud for indkøbet.
Sørg for at få en kassebon som der tages et billede af.
Billedet sendes til kontakt@svommeklubbennord.dk sammen med følgende information:
- Holdlederens navn, email addresse og mobil nummer
- Holdlederens svømmer's navn
- Og hvilket stævne det drejer sig om.
- Pengene kan refunderes enten som point på svømmerens konto (1 point = 1 krone), eller ved at man angiver et kontonummer i mail'en.
Kant kassens indhold:
Kant kassen indeholder seks "bøtter" som normalt indholder: (Holdlederen har fuldmagt til at ændre i nedenstående)(
- Nødder, rosiner, peanuts eller lignende
- Skrællede gullerødder i "stave", eventuelt snack versionen som ikke skal skrælles men blot skylles.
- Frugt i stykker (både eller lignende)
- Boller skåret i mindre stykker (kvarte eller mindre), dertil er der gerne noget syltetøj der kan trykkes ud af en flaske.
- Saltstænger
- Årstidens frugt eller grønt
Vi putter normalt 4-liters poser inden i de 6 sorte bøtter, det gør det nemt at rydde op og mere hygiejnisk hvis det er længe siden kant kassen har været brugt sidst).
Principper for indholdet:
- Det skal være noget som er let og hurtigt at spise.
- Det skal være rimelig sundt.
- Gerne med noget "hurtigt energi".
- Boller med syltetøj giver svømmeren nogle hurtige kulhydrater og noget sukker, så det er ok når man skal ud og præstere.
Stævne kassen:
Den skarpe læser har også spottet at der findes en "Stævne Kasse"
Stævnekassen er holdlederens nødhjælps-schweizerkniv, den indeholder blandt andet:
- Kuglepenne, tusch, tape og andet kontor relateret.
- Sportstape, plaster, let smertestillende medicin, hygiejne produkter
- Ekstra t-shirts der må lånes hvis man ikke har en tør trøje.
- Forlængerledning
- Ekstra affaldsposer
Hvor findes kasserne?
Begge kasser kan findes i stævne skabet i klubhuset's depot: (døren lige ud for hoveddøren).
Alle trænere har nøgle til klubhuset, så de kan låse op når i er samlet til afgang.
Det er det høje skab længst til højre, med påskriften "K-Stævner":
Inde i skabet finder du det som du skal bruge:
De to kasser står sammen på en hylde. Der er også en stor indkøbspose hvis du har brug for det.
-Snup også gerne to-tre sæt engangs handsker fra kassen der står i skabet. Er kassen tom (eller vil du gerne have en anden størrelse) er der flere kasser på reolen i det inderste depotrum.
Det er rart at kunne tage engangshandsker på, ikke kun når der skal skæres frugt, men også hvis man skal håndtere et sår der bløder eller lignende.
Rester:
Ind imellem så er der rester tilbage fra de forrige stævner, dette samler vi i nedenstående kasse på hylden under stævnekasserne. Holdlederen opfordres til at supplere sine indkøb herfra. Det gør at vi får det brugt, og at man strække budgettet lidt længere.
Let fordærvelige rester som: ikke opskåret frugt, brød og lignende vurderes om de kan holde et par dage ekstra, så lægges de i klubhusets køleskab
Når man kommer hjem fra stævne:
- Stævnekassen sættes tilbage i skabet
- Rester fra stævnet puttes i reste-kassen jf. ovenstående
- Kant kassen's sorte bøtter, køkken-remedier og skærebrætter sættes i opvaskemaskinen.
- Kant Kassen sættes på køkkenbordet så kontorpersonalet kan se at den har været brugt, og at opvaskemaskinen snart skal startes.
Så er du færdig med stævnet, tusind tak for hjælpen!